Máte nato urobiť míľový krok v ústrety novej životospráve? (raz a navždy!)

Autor: Martin Čupka | 17.1.2015 o 22:32 | (upravené 25.1.2015 o 13:47) Karma článku: 6,49 | Prečítané:  1973x

WARM UP !!! (or wake up?)  Cvičenie je fajn začať rozohriatím a rozcvičkou(hurááá objavil som Ameriku!). Ale ako začať, čoho sa chytiť pokiaľ chce človek zmeniť celé ponímanie svojej životosprávy a prejsť na onen povestný zdravý životný štýl?  Zákon postupného napredovania. Pokus a omyl. Dva kroky dopredu a jeden dozadu... alebo o tom aká kľukatá cestička vedie za systémom vlastnej životosprávy. Predstavte si, že dostanete hotový návod nato ako sa bez väčšej námahy zbavíte nadbytočných kilogramov, premeníte tuk na svaly (super predstava, že?), na bruchu sa vám objaví pekáč ako z moduritu, na bicepse vyskočí hrubý kábel alebo napríklad vy, zástupkyne nežného pohlavia, odhalíte supertajný recept ako odbúrať tuk z oblasti stehien či zadku a za necelý týždeň ho pretransformovať do pevnejšieho a atraktívnejšieho poprsia vo výstrihu. Brali by ste niečo takéto? Je to lákavá vidina do ktorej by ste neváhali investovať posledné úspory?

Našťastie (alebo pre mnohých z nás ešte stále naneštastie) žiadny zaručený materiál na dosiahnutie estetickej či zdravotnej dokonalosti neexistuje. A pokiaľ vám niekto sľubuje niečo podobné, jedná sa o exemplárne príklady okrádania o vlastný úsudok (stačí zaplatiť, my sa už o všetko ostatné postaráme, hlavne nepremýšľajte nad súvislosťami!)

Chápem, že môže byť sakra ťažké a veľmi nepohodlné opustiť cestu skratiek, krátkodobých riešení za cenu dlhodobých problémov (si počula o tej novej tabletke na chudnutie?!) a začať si raziť cestu hľadaním informácií od zdroja a ich vyhodnocovaním na sebe.

Dovolím si tzv. otázku na telo: Ste to vy, kto má kontrolu nad svojimi chuťami, výberom jedla a skladbou výživy? Alebo máte skôr pocit, že jedlo má kontrolu nad vami, ovláda vaše chute a vy zato platíte krutú daň v podobe zdravotných alebo estetických problémov?

Bolo by zaujímavé vedieť vedome ovplyvniť hladinu energie, zdravotný stav, výkyvy chutí alebo úroveň športového výkonu?

ČÍTAJTE ĎALEJ....

Každodenné polienka do ohníka neistoty, zmätkov a dezinformácií ochotne prikladajú mainstreamové médiá a ničnehovoriace osvetové žvásty: Viac zeleniny a ovocia! Menej sladkého! Zlepšiť pitný režim! Pozor na ten tuk! 

Zdá sa vám to povedomé? Že to už všetko ovládate? A prečo to potom nerobíte? Už to robíte a ono to nefunguje? To je zvláštne však....!? Jedného by z toho trafil šlak!

...Pátrate ďalej a narážate na zložitejšie rady – preferujte nízky glykemický index a pozor aj na glykemickú nálož, trénujte intervalovo, jedzte tie správne tuky (ale veď tam som čítal/a, že nesmiem či?)

Človek nakoniec zisťuje, že čím viac toho odhaľuje, tým menej vie!! (Viem, že nič neviem – Sokrates :-) 

V mojej poradenskej praxi som sa stretol s klientmi, ktorí odo mňa chceli účinné informácie na dvoch-troch riadkoch ako si zlepšiť postavu, vyriešiť zdravotné problémy či rozvinúť kondíciu.

Ako nato reagovať?

JA: Prepáčte, takto to nefunguje. Rátajte s jedným mesiacom času na vyriešenie každého roku nadváhy, ochorenia alebo zanedbávania vašej kondície a starostlivosti o telo.

K: To mám čakať 12 mesiacov???

JA: Oóó, ale aká bude tá cesta spoznávania seba samého vzrušujúca !! Naučiť sa spoznať vlastné telo a vedieť sa o neho postarať? Myslím, že ešte lákavejšia ponuka ako stroskotať na opustenom ostrove s vašou platonickou láskou.

K: Hmmm..... (šibalský úsmev popod fúzy)

A čo si o tom myslíte vy...?

Späť k jadru veci - Tak kde teda začať? Kde nájsť ostrovček istoty na rozbúrenom mori informácií? Nechytajte sa každej slamky, na ktorú po ceste natrafíte :-)

 

1. ANALYZUJTE SVOJU SITUÁCIU A VYCHÁDZAJTE Z AKTUÁLNEHO STAVU!

Zabudnite na kolegyňu, ktorá má menej kilogramov, má opticky menej tuku (otázne či je to tak aj skutočne). Zabudnite na kamaráta vo fitku, ktorý na mesiac vypustí sladkosti a už mu vykúkajú spod trička tehličky. Berte do úvahy seba, svoju situáciu a zamerajte sa nato, čo práve VÁS doviedlo do súčasného stavu! Vaša aktuálna situácia je výsledkom doterajšej životosprávy, a majú ju na svedomí do veľkej miery vaše myšlienkové vzorce (správanie, zvyky, postoj, životný spôsob)

Skúste využiť dostupné prostriedky na rozpoznanie toho, v akom stave je vaše telo.

- Preventívna prehliadka (kedy ste boli naposledy?)

- Kompletná biochémia krvi (kedy ste položili svojmu lekárovi korektnú a odbornú otázku nad rámec lojálneho prikivovania?)

- Máte nejaké zdravotné obmedzenia? (ktoré z nich je možné ovplyvniť samotnou zmenou životného štýlu a ktoré je možné využiť ako  v  v výhovorky pre fyzickú pasivitu)

- Aký je váš typ postavy? (z ktorej rodinnej vetvy ste dostali do daru vašu fyzickú podobu?)

- Skúste zistiť množstvo vášho telesného tuku (ideálne aj % podkožného tuku, prípadne sklony ku ukladaniu vnútrobrušného tuku)

- Odhadnite, aká miera fyzickej aktivity je pre vás limitujúca (neskoršie porovnávanie zdatnosti bude veľmi motivujúce a pekná postava sa zaručene stane vedľajším produktom vašej kondície)

 

2. POKÚSTE SA REÁLNE A TRIEZVO VYTÝČIŤ SI SVOJE CIELE A VÍZIE!

Chceli by ste vyzerať ako tá slečna na obálke Muscle&Fitness? Ale zároveň viete, že vaša najlepšia forma sa jej podobe približovala len letmo a navyše ste zdedili po mamine sklony ku gynoidnej nadváhe (typ hruška)? Vedzte, že takáto vízia nieje nemožná avšak takto vysoko stanovený cieľ vás môže viac deprimovať ako inšpirovať (mimochodom, uvedomte si, že aj tá modelka vyzerá tak úžasne iba pár týždňov v roku).

Rovnako tak ektomorfný typ muža (dlho končatiny, minimum svalov aj tuku) sa bude mylne domnievať, že sa dočká postavy silového trojbojára prípadne jeho výkonov.

Nemusí sa jednať prioritne iba o estetické ciele. Rovnako tak kondičné alebo zdravotné ciele hrajú prím. Pri tých zdravotných je dokonca dobrou správou, že ich naplneniu nebránia žiadne výrazné prekážky (a žiaľ, zlá správa, pre tých ľudí, ktorí majú radi výhovorky slúžiace ako ospravedlnenie jedine pred nimi samotnými....)

Na margo spomeniem, že genetické predispozície je dokonca možné do určitej miery ovplyvniť, no existujú isté limity, ktoré prirodzenou cestou obísť nedokážeme.

 

3. DEFINUJTE KĽÚČOVÝ PROBLÉM, ZVYK, POSTOJ KTORÉHO ODSTRÁNENIE RESP. NAHRADENIE BUDE VAŠOU ÚLOHOU NA NAJBLIŽŠIE OBDOBIE

DETOXIKÁCIA!!! (veď to poznám, a hladovať nemienim! - nenechajte sa pomýliť)

Míľový krokTentokrát nemám na mysli  dočasný stravovací režim, obohatený o vlákninu a ochudobnený o živočíšne tuky a bielkoviny (tým neznižujem dôležitosť detoxikácie tohto typu). V prvom rade sa skúste detoxikovať od všetkých názorov a presvedčení, ktoré boli prebraté bez štipky kritickosti a vnímania širších súvislostí.Míľový krok

Denne sme intoxikovaní mediálnou masážou, vďaka ktorej sme pripravovaní o možnosť samostatne rozhodovať o vlastnom zdraví, vlastnej výžive a vlastnom spôsobe trávenia voľného času.

Možno sa budete musieť vzdať presvedčenia, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a že večer by sa už jesť nemalo. Možno zistíte, že kuracie mäso nieje to najzdravšie na planéte. Možno dokonca obávané tuky vám urobia medvediu službu pri kontrole nad pocitmi hladu a energie (sľuboval som, že táto cesta bude nadmieru napínavá :-) ).

Čo všetko musíte zmeniť a aké kľúčové otázky by ste si mali začať klásť, aby sa váš vláčik zdravia nasmeroval do stanice vitality a neutíchajúcej energie (ktorá nepochádza z rýchlych cukrov)?

Skúste zistiť čo je kľúčovým problémom vo vašej životospráve. A akým spôsobom by bolo možné odstrániť ho. Ktorý zvyk je tým najväčším prekliatím? Jedná sa napr. o kompenzáciu emocionálneho strádania formou krátkodobého uspokojenia (sladkosť, kávička + keksík, cigareta)?

Čo ak je možné dosiahnuť takú hladinu energie (mentálnej a fyzickej), pri ktorej stratíte potrebu dopovať sa takýmito ´´úletmi´´ ?

A predstavte si, čo sa stane keď začnete búrať staré obyčaje a začnete vytvárať sériu zvykov, ktoré budú vašimi schodíkmi smerom ku vitalite a v prvom rade zdravému telu a v ďalších ohľadoch funkčnému aj peknému? 

 

IDEME DO FINÁLE PROSÍM NEODCHÁDZAJTE...

Čo sa to tu snažím vysvetliť? Aké zvyky či obyčaje? Pre názornosť uvádzam zopár činností, z ktorých sa postupne môže stať zvyk a ak vytrváte ešte dlhšie vybudujete si zručnosť, ktorej plody môžete zbierať bez ohľadu na sezónu či počasie! :-)

-KAŽDÝ DEŇ INVESTUJEM 30 MINÚT DO SAMOŠTÚDIA – informácií, poznatkov, ich porovnávania z rôznych uhlov pohľadu a vyhodnocovaním na sebe.

Že nemáte čas? Každý má čas nato, čo považuje za dôležité. Oplatí sa obetovať polhodinu telky či bezcieľneho surfovania na internete? Čo vám to môže priniesť z dlhodobého hľadiska?

-NÁJDEM SI POHYBOVÚ AKTIVITU, KU KTOREJ MÁM VZŤAH (alebo o ktorú som už niekedy v živote zavadil) a naučím sa ju vnímať ako prostriedok psychohygieny, kompenzácie jednostrannej námahy (fyzickej / mentálnej) a ktorá mi pomôže všestranne rozvíjať kondíciu, pričom pekná postava sa stane jej vedľajším produktom (Necvičím preto, aby som vyzeral dobre, ale vyzerám dobre, pretože cvičím).

- VŠÍMAM SI POCITY ENERGIE PRI KOMBINÁCIÍ RÔZNYCH DRUHOV JEDÁL a snažím sa vedome ovplyvniť svoj jedálniček tak, aby som netrpel neustálymi návalmi hladu, malátnosti po veľkom jedle alebo potrebou neustále sa energizovať stimulantami či rýchlymi cukrami.

- TVORÍM A ROZŠIRUJEM SI ZÁKLADNÝ SÚBOR POTRAVÍN, ktoré mi umožňujú podať plnohodnotný mentálny alebo fyzický výkon. Zároveň si budujem databázu potravín, ktoré z rôznych príčin negujú moje úsilie priblížiť sa k cieľu.

- CHODÍM NAKUPOVAŤ SO ZOZNAMOM A NAJEDENÝ! Pýtam sa sám seba: Približuje či oddaľuje ma konzumácia tejto potraviny ku môjmu cieľu? Aký ma vplyv na moje telo?

 

Vašou úlohou je vybrať si kľudne len jednu z týchto činností. Rozmeňte ju na drobné a majte ju na pamäti (na ploche mobilu / na chladničke / na záchode). A nemusíte okolo toho robiť vedu. Žiadne veľkohubé vyhlásenia: od zajtra chudnem, od nového roka prechádzam na nový životný štýl. Stačí keď budete o tejto vnútornej sebapremene vedieť vy sami. Okolie sa o tom dozvie.... (formou vizuálnych alebo postojových indícií z vašej strany).

Všetky tieto činnosti a zvyky sa spájajú do lievika so spoločným menovateľom a postupne sa začnú prekrývať a vzájomne sa posilňovať. Budú to vaše základné kamene na ceste za VYMAKANOU ŽIVOTOSPRÁVOU!

Vaše telo vás sprevádza po celý život, telesná schránka môže byť úžasným pomocníkom alebo veľkou príťažou na ceste napĺňania vášho potenciálu.

 

POZOR NA NESPRÁVNE OTÁZKY!!

Skúste sa prestať pýtať ktorá diéta vám pomôže dosiahnuť úbytok kilogramov. Skúste sa postupne stať sám sebe výživovým poradcom, sám sebe tvorcom tréningového plánu, sám sebe manažérom optimálneho režimu dňa a jedného dňa sa zobudíte ako expert na vlastné telo schopný prebrať kontrolu a zodpovednosť za svoje zdravie do vlastných rúk. Patent na pravdu nemá nikto z nás, avšak uvedomelým zbieraním informácií a ich vyhodnocovaním v prospech zdokonaľovania vlastného úsudku budete na najlepšej ceste k samostatnosti.

Tak čo. Už viete, ktorá drobno bude vašou prioritou až kým sa pevne nezakorení vo vašom postoji ku sebe samému a nespustí lavínu ďalších návykov?

Na ceste za zdokonaľovaním vášho systému vám držím palce!

Bude mojou odmenou, ak som aspoň v jednom z vás vykresal iskierku zmeny prístupu a zamyslenia sa nad svojou životosprávou.

 

A NA ZÁVER:

Pouvažujte či by stálo zato zdieľať príspevok a ak áno, neváhajte! :-)

Ad a) Inšpirujete iného človeka, bez ukrajovania svojich finančných či časových zdrojov.

Ad b) Dodáte mi extra motiváciu vnášať viac svetla do problematiky zdrojov výživy, tréningu a

systému životosprávy.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?